Õppekäik allmaamuuseumis. (1-1,5h)
- Tutvutakse põlevkivi allmaakaevandamisega. Uuritakse kaevandatavaid põlevkivi kihte, veejuhtimist, kaevandamistehnikaid jne.
- Riietumine (joped, kiivrid) juhised maa all käitumise kohta
- Sõidetakse rongiga käsikambri kohta, kus tutvutakse geoloogilise läbilõikega ja käsikambri tööriistadega
- Kombaini juures tutvustatakse kamberkaevandamist ning selle mõju keskkonnale, maapinna langatused
- Paarislaava kaevandamise põhimõttete tutvustus
- Läbinduses tutvustatakse lõhketöid ning kaevanduse ventilatsiooni
Õppekäik Eesti kaevandusmuuseumi territooriumil. (0,5h)
- Läbi põneva orienteerumismängu tutvutakse põlevkivi fraktsioonidega, kaevandamise kõrvalsaadustega, põlevkivi kaevandamisega seotud töödega maa peal.
-
Õpilased jagatakse 3-5 inimest meeskondadeks ning jagatakse kätte territooriumi kaart punktidega ning leht küsimustega, millele peavad meeskonnad nendes punktides vastused leidma
-
Punktid paiknevad endise kaevanduse erinevates punktides (töökohtades ning kaevanduse hoonete juures)
Õppekäik jalgsi Aidu karjääri kõige vanemas osas (1,5h).
Programmijuht räägib huvitavaid fakte põlevkivi karjääriviisilisest kaevandamisest ja rekultiveerimisest. Matka käigus teostatakse vaatlusi ja mõõtmisi ning lahendatakse ülesandeid:
- Rekultiveeritud metsa puistu vaatlus
- Kaevandusvete omaduste mõõtmine: temperatuur, pH, läbipaistvus, sügavus.
- Kaevandusvete elustiku vaatlus.
- Põlevkivi ja paekivi tiheduse välja arvestamine.
Õppekäik transpordiga Aidu karjääri uuemas osas (2-2,5h)
kust avanevad suurepärased vaated karjäärile. Matka käigus teostatakse vaatlusi ja mõõtmisi ning lahendatakse ülesandeid:
- Põlevkivi põletamisel eralduv CO2.
- Koduse energia tarbimise jalajälje välja arvestamine: energiaks vajaliku põlevkivi, jääkprodukti ehk tuha ja väljapumbatava vee koguse arvutamine.
-
Seos õppekavaga:
PK Loodusõpetus: Inimene uurib loodust. Mõõtmine loodusteadustes, mõõteriistad, mõõteühikud, mõõtmistulemuste usaldusväärsus.
Gümn ökoloogia: Teadvustab looduse, tehnoloogia ja ühiskonna vastastikuiseid seoseid.
Läbiv teema: Keskkond ja jätkusuutlik areng.
Meetodid:
paikvaatlused, mõõtmised, praktilised ülesanded, arutelud.
Vahendid:
- näidismaterjalid: erinevad langatused, geoloogiliste kihtide läbilõige,
- lamineeritud territooriumi kaart
- küsimustelehed
- pliiatsid
- kindla suurusega põlevkivi tükk
Juhis õpetajale:
Soovitus: õpilastel uurida eelnevalt kodus 1 kuu jooksul kuluv energia kogus.
Õpikeskkonna eripära: karjääri künklik maastik, allmaakaevanduse käigud. Riietus kihiline ja sobilik looduses liikumiseks. Arvestada tuleb Eesti muutlike ilmaoludega ning üks osa maastikust läbitakse lahtise autoga (külm tuul). Kaasa kampsun, jope või vihmakeep. Vihmase ilmaga võib ette tulla lühemaid poriseid lõike.
Programm ei sobi liikumispuudega õpilastele.
Õppeprogrammi läbiviimise AEG: kevad, suvi, sügis
Juhendajad
Ingrid Kuligina on keskkonnahariduse ja õuesõppeprogramme loonud ja läbi viinud juba 2006 aastast, vahepeal Keskkonnaameti keskkonnahariduse spetsialistina. Ida-Virumaa Keskkonnahariduse Ümarlaua liikmena on ta alati kursis uusimate suundadega. 2011 nimetati ta maakonna aasta koolitajaks, aasta matkategelase tiitli on ta teeninud kolm korda. Ingrid koolitab ja koolitub pidevalt. Ta on nii loodusgiid, retkejuht, piirkonna turismiarendaja, Alutaguse Matkaklubi eestvedaja ning Eesti Matkaspordi eesvedaja.
Jüri Sala on täna Eesti Kaevandusmuuseumi giid, kuid kaevanduses töötanud mehena teab ta täpselt, mida räägib. Projekti “Kaevandusmuuseumi õppe- ja külastusprogrammide väljatöötamine” raames lõi ta kaasa õppeprogrammide koostamisel ning aastal 2020 läbis edukalt muuseumigiidide koolituse, mille üheks mooduliks oli keskkonnaprogrammide läbiviimine.